Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


febrúár 17

2010.02.19

A könyv ajánlom kibővül sok új könyvvel:)

Nézd meg!!!!

 

 

::GQ magazin - Interjú a vámpírral - Sármos, szexi halhatatlan
Robert Pattinson itt van – rejtsétek el a lányaitokat.

Sármos, szexi, halhatatlan


Két évvel ezelőtt, Robert Pattinson egy felejthető szerepben tűnt fel a Harry Potter filmben. Aztán megkapta a vámpír szerepét a Twilight-ban, mely az év több-milliós sikerfilmje lett, és ezzel minden 14 év feletti amerikai nő őt akarja. Rossz hír azonban, hogy egyáltalán nem biztos benne, hogy ő is akarja őket.

NÉHÁNY NAPPAL AZUTÁN, hogy először találkozunk Robert Pattinson-nal, fel fogjuk hívni a Twilight-beli kolléganőjét, Kristen Stewart-ot, aki ezeket mondja majd róla:

„Ő nem tud hazudni. Ez néha ijesztővé teszi a dolgokat számára. De ez az, amit leginkább szeretek benne.”

Kép

 

 

 

Vicces – mert addigra már, mi is ezt fogjuk szeretni benne a legjobban. Egy kedd délutánt töltünk Pattinson-nal, egy kis Doheny Drive-on található pékség-kávézóban, mely West Hollywood-ban lelhető fel. Egész idő alatt úgy tűnik, mintha kényszerűségből mondaná el az igazat, meggondolatlanul, tehetetlenül, mintha nátrium-pentothal-lal lőtték volna le, miközben leparkolt a kocsival.

Pattinson másik problémája – ő maga vallotta be korábban – hogy nem tudja elviselni a beszélgetésekben beállt kínos csendet.

„Csak kimondom az első dolgot, ami eszembe jut,” mondja, „idegességből. Interjúk alatt szó szerint becsinálok a gatyámba. Nem akarom, hogy beálljon a kínos csend, mert elkezdek bőgni.”

December van; a Twilight, melyben Pattinson az imádnivaló, mégis meggyötört, örök tinédzser vámpírt alakítja, aki elvből lemondott az emberi vérről, körülbelül egy hónapja van a mozikban. Elég ideje ahhoz, hogy több mint 150 milliót kaszáljon, elég ideje ahhoz, hogy a stúdió meghúzza a ravaszt azzal, hogy lecseréli Catherine Hardwicke-ot egy olyan rendezőre, aki egyike volt az Amerikai Pite gárdájának, de nem elég ideje ahhoz, hogy Pattinson felfogja, mit is jelentenek ezek a következmények számára, vagy annak a fontosságát, hogy a riporterek jelenlétében megjátssza magát.

Elhelyezkedik a székében, teljesen feketébe öltözve, egyhetes szakállal, haja elrejtve egy gyapjúsapka alá, úgy néz ki, mint Justin Timberlake amint éppen az off-Broadway-on próbálgatja a szárnyait, Terry Malloy-ként. A ruhái úgy bűzlenek, mintha nemrég nyúlta volna le őket valaki kevésbé szerencséstől. Éppen egy nagyszabású találkozóról jön, melyet egy rendező szervezett, és nem tudja megállni, hogy ne mesélje el nekünk, mennyire furcsa volt. Felajánlott neki ugyanis egy szerepet, talán egy filmben, de olyan hétpecsétes titok ez, hogy nem mondhatta el Pattinson-nak, hogy miről szól. „Nem mondott semmit,” mondja Pattinson,”nem engedték neki,” így Robert Pattinson helyet foglalt, majd három órán keresztül magáról beszélt, és közben elég kávét ivott meg ahhoz, hogy egy orrszarvú szíve is felrobbanjon tőle.

„Te jó ég, nem is emlékszem mikor ettem utoljára,” mondja Pattinson.

Ha egy vámpír filmben lennénk, ezt egy sokatmondó szemöldök-ráncolás kíséretében mondta volna, majd a következő képsorban sápadt holttestünk kiesik egy konténerből. Ostoba újságíró. Ehelyett azonban, Pattinson továbbmegy és kitölti a tátongó űrt. Elmeséli, hogy van egy mikróhullámos sütője a helyen, ahol jelenleg lakik L.A.-ban, és hogy korábban sosem volt mikrója, és ezért sok időt tölt azzal mostanában, hogy olyan dolgokat keres, melyeket el lehet készíteni mikróban. Például mélyhűtött sajtburgereket, melyeket a boltban vásárolt. Vagy répát. Említettük már, hogy tizenkilenc csésze kávét ivott meg? Megkérdezi a pincért, hogy milyen leves van. Zöldséges csirkés. Rendel egy kólát.


*****

ÍME, amit Pattinson elmesél Edward Cullen-ről és hogy hogyan kapta meg a vámpír szerepét a Twilight-ban:

„Bevettem egy fél Valiumot, aztán bementem – majd mindez megtörtént.”

Oké – természetesen nem ez minden, amit elmesél. Elmondja, már-már azon a ponton volt, hogy abbahagyja a színészkedést. Legnagyobb szerepét követően – ami a Harry Potter és a Tűz Serlegében volt, Cedric Diggory karaktere, aki az a fennhéjázó fajta jeges ember, Harry ellensége – illetve miután kirúgták egy darabból Londonban, ahol felnőtt. Los Angelesben volt akkor, az ügynöke kanapéján aludt, és amerikai munka után nézett.

Ez minden, amit akkoriban a Twilight jelentett Pattinson számára: egy amerikai munka. Semmit sem tudott ennek a kultuszáról, a rajongókról, akik figyelemmel kísérik Edward-ot és Bellát, az ő örökké veszélyben lévő halandó hölgyének életét, az első könyvtől – mely Stephenie Meyer írónőt, az arizonai mormon háziasszonyt a Harry Potter J. K. Rowling-ja óta a legnagyobb könyvkiadó-ipari jelenséggé tette – egészen három egyre hosszabb folytatáson át. Azt sem tudhatta, hogy amint a film adaptációt bejelentik, a Twilight rajongók – körülbelül 98.999 százalékban nők és 100 százalékban túl buzgók – elkezdik bombázni az internet üzenő falait a véleményeikkel, hogy mely színészek lennének jók (és rosszak, rosszak, rOsszak!!!!) a férfi főszereplő megformálására. Minden, amit tudott, csak annyi volt, hogy nem emlékezett, hogyan kell amerikai akcentussal beszélni. És kiborult. Ezért szedte be a bogyókat.

„Az volt az első alkalom, hogy Valium-ot szedtem be,” mondja egy perc után, talán rájött, hogyan hangzott. „De csak egy negyedet. Egy negyed Valiumot. Más meghallgatás előtt is próbáltam, de akkor visszafelé sült el – elájultam.” (Ne drogozz, kölyök.)

Hardwicke hálószobájában történt a meghallgatás; Hardwicke felvette videóra őt és Kristen Stewart-ot, miközben a film egyik szerelmi jelenetét adják elő. Akkora, Hardwicke már találkozott több száz lehetséges Edward-dal. „Találkoztam egy rakás édes sráccal,” mondja. „De pont ez volt a probléma. Mindegyik úgy nézett ki, mint a gimnazista szuper-édes kölykök. A bálkirály, a futball csapat kapitánya. Nem úgy néztek ki, mint akik másik világból és másik korból származnak.”
Megcsinálták a jelenetet. A vibrálás egyértelmű volt. Hardwicke ezután adott magának egy napot, hogy eldöntse – „Nem számít, mennyire beleszerettem a személybe, rávettem magam, hogy újra lejátszam a szalagot, hogy meggyőződjek, nem csak a pillanat heve okozta a döbbenetet.” – aztán azt mondja, Stewart mondta neki, még aznap a szobában, „Rob-nak kell megkapnia.”

„Mindenki, aki bejött, valami üres, felületes, elhamarkodott dolgot csinált,” Stewart mondja. „Tudom, hogy eléggé bunkó vagyok, hogy ezt mondom a többi színészről, – de csak Rob értette meg, hogy ez nem egy jelentéktelen szerep.”
Hardwicke-nak pedig meg kellett még győznie a Summit Entertainmentet, a stúdiót, mely a Twilight-ot finanszírozza, hogy Pattinson az ő emberük.

„Kaptam egy hívást a stúdió fejétől,” mondja Hardwicke. „ ’Biztos vagy benne, hogy jóképűvé tudod tenni ezt a srácot?’ „

Ezek után elküldték edzőterembe, befestették a haját és levágták. Pattinson pedig belemerült a tudományba – a regényekbe és a Midnight Sun-ba, mely a Twilight kiadatlan, befejezetlen újraélése, Edward szemszögéből. („Vámpír voltam, és neki volt a legédesebb vére, melyet 80 év alatt éreztem.” Rengeteg ötlete volt, hogyan lehetne több ez a film egy horror-szerű tini románcnál. Hogyan lehetne Edward kevésbé, a garbós Bűbáj Herceg, ahogy a regényekben megismertük – „Ha találkoznál egy ilyen sráccal a valóságban,” mondja, „azt gondolnád, hogy kicsit bogaras” – és sokkal inkább hasonlítson az ingerült csávóra, aki cigarettával emészti magát az iskolai buli egyik sarkában. Kevésbé szexi, sokkal szörnyszerűbb. Szerinte, a film végén, mikor Edward és Bella lassúzik az Iron & Wine számra a bálon, nem kellene megcsókolniuk egymást. „Szerintem érdekesebb lett volna,” mondja, „tini románchoz képest.”

A könyvekben, Edward visszautasítja, hogy túl közel kerüljenek egymáshoz Bellával, mert attól fél, hogy a túlcsorduló szenvedélytől bánthatja a lányt, de mivel ő egy 107 éves vámpír, bele megy a szerelmi játékba, meghazudtolva egy 17 éves tinédzsert. A történet összemossa a sok testiséget tartalmazó romantikus filmek az Igaz szerelem soha nem hal meg vámpír mítoszának érzését az Igaz szerelem megvár világképpel, melyet a Bush kormány próbált hirdetni szexuális felvilágosító kampányában. Ez egy ziháló romantika, amiben a fizikai kapcsolatot egy csúszós lejtő reprezentálja a szörnyű halhatatlanságig.

A film felerősíti a szexuális vágyat. Bella és Edward kapcsolatát úgy ábrázolja, mint a Ragyogás a fűben c. film egyvelege, melyben Pattinson úgy felhevül, mint a Warren Beatty által vezetett –elnézést- szarság, ami a felizgult férfi száz éves esete.

Twilight vegyes kritikákat kapott, de hatalmas sikerrel nyitott és három nap alatt 70 millió dolláros bevételt hozott. Ekkor már elkezdődtek a sikoltozások. A lányok, akik szerelmesek voltak a könyvbéli Edward-ba, hirtelen kaptak egy igazi hús-vér Edward-ot, akire a szenvedélyüket összpontosíthatták. A film stábjának nyilvános fellépései Beatles-szerű hisztériát váltott ki. Londonban, Pattinson barátai ijedten figyelték, amint a színészt elnyeli a tömeg. Egy san franciscoi kis plazaban Pattinson-nak körülbelül 500 rajongónak kellett volna autógrammot adnia a Hot Topic üzletben, de ehelyett ezrek jöttek el. Pattinson azt állítja, nem emlékszik a káoszra, ami következett ezután, habár remegő hangon mondja, mint azok a veteránok, akik, nem akarnak emlékezni arra a sok szarra, ami Vietnámban történt.

Pattinson elmondása szerint nagyon érzékeny volt arra, hogy az emberek miként néznek rá. Gyerekkorában, ha valakivel szemkontaktust létesített egy buszon vagy valahol, rögtön megijedt. Ő is azok közé a magas emberek közé tartozik, akik összegörnyednek, hogy megpróbáljanak eltűnni a világ szeme elől. Aztán hirtelen mindez megtörtént. Nem volt rá még kész. Az első gondolata, akárhányszor csak tömegbe kerül: Simán, bárki leszúrhat itt egy késsel.


*****


NEM PANASZKODIK. Nem akarjuk, hogy úgy hangozzon, mintha panaszkodna. De érzi, hogy ez az egész kezdi megőrjíteni. Ez olyan mintha hontalan lennél a saját otthonodban. Egy nap kimozdult kicsit a lakásából, lerázva három paparazzi kocsit, és egyenesen az In-N-Out nevű gyorsétterem drive-thru ablakához hajtott, hogy bekapjon egy hamburgert a kocsijában. Ezután továbbhajtott, és talált egy benzin kutat pár sarokkal arrébb, aminek parkolójában úgy döntött csöndben elfogyasztja a hamburgert.

„Egyszer csak megfordulok,” mondja „és a mellettem lévő kocsiban egy nő éppen orálisan kényeztetett egy férfit! Ott a parkolóban!”

Ezt teszi veled ez a fajta figyelem, olyan dolgokat akarsz tenni, amiket a normális emberek tesznek, olyan helyekre menni, ahová a normális emberek mennek, hogy lopva, titokban csinálj dolgokat.

Valaki mindenesetre így is lefényképezte. A sötétben bujkálva! Mint egy betörő.

Kép

Megpróbálja elkerülni a helyzeteket, amikor ki kell mozdulnia otthonról. Inkább otthon marad, filmet néz és mikró-kaját eszik. Legtöbbször internetezik és magáról olvassa el a legújabb híreket, pletykákat. Az internet szerint van egy másik Robert Pattinson is, aki teljesen más életet él. Az éjszaka teremtménye, aki alig várja, hogy belevájja fogait mindenbe, aminek köze van a mellekhez és a lüktetéshez. De ez mind baromság. Pattinson ezt mondja, de mindenesetre elolvassa a sztorikat, valamiféle mazochista nárcizmusból.

És be is vallja, hogy elolvassa őket, ami eléggé furcsa. Elolvassa a pletyka oldalakat, és még a Twilight rajongói történeteket is. („Ezek elég durvák, de nagyon jól vannak megírva.”) Tudja, hogy mit mondott az, ál-Robert Pattinson azon a kamu Robert Pattinson Facebook oldalon. (Az ál-Robert Pattinson bevallotta, hogy megfektette Kristen Stewart-t. Ez az ál-Robert Pattinson olyasféle volt, mint Chuck Bass a Gossip Girl-ből, ha Chuck Bass elég durva ahhoz, hogy elhíresztelje a hódításait valakinek a falán.)

A probléma része az, hogy a pletyka irtózik az elszigeteltségtől, és gyakorlatilag, Pattinson, mint közszereplő, nem létezett addig, amíg nem válogatták be a Twilight stábjába. A sztárstátusza a filmhez kapcsolt áru, mint az Edward akció figura, vagy a Twilight parfüm (aminek olya az illata, mint a „levendulának és a fréziának” – Hogy, milyen is az illata a fréziának, mindenki próbálja maga megfejteni).

Ami értékes adat: Londonban nőtt fel. Az anyukája egy modellügynökségnek dolgozott, míg apja luxusautókat importált be. Egy ideig modellként dolgozott gyerekként, egy kis amatőr színházban is megfordult, valamint volt pár munkája a tévében is. Egy időre szüneteltette a tanulmányait az elit magán iskolában, amíg a Harry Potter c. filmen dolgozott. Elmondása szerint elég kevés dolog van, amit feltétlenül tudni kell róla, adatok, amik pletykaszámba mehetnek. Egy riporter egyszer kérdez valami hülyeséget a hajáról, mire ő egy buta tréfával elmondja, hogy soha nem mossa meg. Erre hirtelen az aktája nő egy tucat újabb sztorival, miszerint nincs személyes higiéniája. Néha nem kell semmit se mondania, az emberek egyszerűen sztorikat gyártanak.

“Lényegében egy [igaz] történet sem szól rólam,” mondja. „Ugyanis én soha nem csinálok semmit.”

Megkérjük, hogy mondjon egy példát egy ilyen hamisnak bizonyult sztoriról, amit róla írtak.

“Itt van ez a dolog az állítólagos barátnőmről,” mondja.”Volt egy lány, akit konkrétan megemlítettek. Ezt mondták: Egy brazil modellel randizik.”

Tovább.

“Igen,” mondja, ”Mi is a neve… Annelyse. Nem is találkoztam vele soha.”

Annelyse teljes neve Schoenberger; és miután Pattinsont lefényképezték egy Kings of Leon koncerten múlt októberben, mire a sértődött R-Patts rajongók megvádolták a lányt az interneten, hogy olyan a feje, mint egy űrlénynek.

De gyerünk, mondjuk Pattinson-nak. Megkérjük, hogy tagadjon le valamit, és erre előjössz egy brazil modellel? Ez a sztár- kapcsolat-tagadás ahhoz vezetett, hogy azt állítják, hogy Kanadában is van egy barátnőd. Valóban eljegyezted Kristen Stewart-t a Twilight forgatásán?

“Egy interjúban mondtam ezt viccként: ’Oh, én már számtalanszor eljegyeztem őt.’ Mire ezt olvasom az újságban: ’A forgatáson többször is megkérte a kezét.’”

(Később megkérdezzük Stewart-ot erről: „Valószínű egy nap több lányt is eljegyez,” mondja Stewart. „Ez az ő dolga. Azt hiszi ez aranyos.”)

Oké. És mi ez a szerelmi háromszög közted Camilla Belle és Joe Jonas között?

“Ez az egyik legviccesebb,” mondja Pattinson. „Nem, vagyis, igen barátok vagyunk Camilla-val.”

Elkezdi magyarázni, hogy Belle, akinek nevét az I.e. 10 000 c. filmből ismerhetjük, egyszer randizott, vagyis állítólagosan randizott –innentől elveszítjük a fonalat- az ő barátjával, egy színésszel, Tom Sturridge-vel. Szóval akkor te elloptad őt barátodtól, kérdezzük, mielőtt egy másik srác elől halásztad el?

“Igen attól a Jonas testvértől,” mondja Pattinson. „Már teljesen kicsúsztam az irányítás alól. Ez elég vicces, mivel egyik alkalommal találkoztam Camillával a lakásánál, ahol van egy biztonsági szolgálat, és egy biztonsági őr is – aki szerintem tudja, hogy Camilla ott él, és még ő is csak annyit tudott kinyögni, hogy Oooh.”

Majd ezt mondjuk, szóval akkor te szoktál járni a lakására?

“Egyszer igen,” mondja.” A cikkekben mindig azt írják: Egy forrás szerint, de nem ismerek egyetlen embert sem, aki forrás lehetne.”

De láttunk képeket. Te és Camilla a Venice Beach-en sétáltatok ebéd után.

“Pont erről beszélek,” mondja Pattinson. „Úgy értem Camilla a legaranyosabb ember, ő egy szent. És ennek ellenére úgy ábrázolják őt, mint egy olyan nőt, aki megpróbálja tönkretenni más kapcsolatát. Ez hihetetlen.”

Szóval akkor barátok vagytok, és ez lett félreérte?

“Igen,” mondja.” Nem igen szoktam emberekkel találkozni. Nincsenek meg az ismerőseim telefonszámai. Ilyen helyzetben amúgy sem igen akarok barátnőt.”

Talán ez a legszegényebb kifogás, amit valaha hallottunk. Ez tulajdonképpen az a módszer, hogy hogyan tagadjuk le, hogy randizunk Camilla Belle-lel, miközben elpróbáljuk hitetni az emberekkel, mennyire érzékenyen érint minket ez a téma, de emiatt hazug embernek fognak tartani. Pattinson vagy nem tud hazudni, vagy nem tud jól hazudni.

Ez elég vicces, mivel Pattinson csodálja Jack Nicholsont, aki a híres arról, hogy a riportereknek egy napnál is kevesebbet ad, ha szeretnék meginterjúvolni őt. És szereti Brando-t, idézve egy YouTube klipet, amiben a színész jellemzően művészi előadást ad elő, és azt a makacs sajtókonferenciát a hatvanas évek közepéből. Brando megtehette, mivel ő volt Marlon kib*sz*tt Brando. Brando egyszerűen feltűnt és elböfögte az ábécét a sajtó munkatársai előtt, majd egyszerűen felszállt a legkorábban induló gépre és elrepült Tahitira. Pattinson azonban tisztában van azzal, hogy neki ilyen lehetősége nincs.

“Az egyedüli módja, hogy valamiképpen megőrizzünk egy kis titokzatosságot, ha nem szólunk senkihez és csöndben maradunk. De nekem viszont kötelességem nem csöndben maradni.”


*****


PATTINSON SEMMI ÚJAT nem forgatott a Twilight óta. Nem is áll kamera elé egészen tavaszig, mikor is elkezdik forgatni a Twilight második részét, a New Moont, mely Novemberben jelenik meg. De időközben, Salvador Dalí bőrébe is belebújik, egy korhű drámában, a Little Ashes-ben, mely Dalí, a rendező Luis Bunuel és az író Federico García Lorca kapcsolatáról szól.
Pattinson két évvel ezelőtt vett részt a meghallgatáson, a Harry Potter utáni, és a Twilight előtti átmeneti szünetben. Ekkor erősen gondolkodott azon, hogy félreteszi a színészetet, hogy a zenére fókuszálhasson. (Kettő saját szerzeménye, beleértve a Jeff Buckley-szerű balladát, a Never Think-et, felkerült a Twilight filmzenei CD-jére.)

Lorca szerepét kellett felolvasnia, aztán mégis csak Dalí szerepére kérték fel, amire igent mondott. „Nyaralni akartam Spanyolországban,” mondja. „Viszont nagyon, nagyon nehéz volt. Sosem volt még ilyen nehéz munkám.”

Nem volt költségvetés. A stáb többsége csak spanyolul beszélt; Pattinson viszont nem tud spanyolul. Rengeteg időtt töltött egyedül, miközben azon gondolkodott, hogyan játssza el a szerepet, ugyanis attól félt, hogy úgy fog kinézni, mint egy idióta. (Megérte a fáradtság, mivel minden erőfeszítés látható a képernyőn. Pattinson Dalí-ja kancsal, pufók-inges Simple Jack típusú fazonként tűnik fel, mielőtt átalakul a csavart bajuszú kultúrhős Dalí-vá, akit a hálószobák posztereiről ismerhetünk.Ez azon filmek egyike, melyben Dalí esztétikus oldalát mutatják be, mivel festés közben nagyon keményen átjön a kitartása.)

„Nagyon sok értelemben átléptem azokat a határokat, melyekről úgy gondoltam korábban, hogy még nyugodtan beleférnek a munkámba. Arra utalok, hogy minden meztelen jelenetet nekem kellett megcsinálnom.”

Nézd, a Little Ashes szép kis mennyiségben tartalmaz homoerotikus jeleneteket, sok közülük művészien, de burkoltan van megjelenítve (Dalí és Lorca együtt búvárkodnak a holdfényes tengerben), de néhány közülük, tudod, nem igazán ilyen (miközben Lorca atletikusan, és rosszkedvűen szeret egy nőt, addig Dalí szintén rosszkedvűen maszturbál egy sarokban).

Ez olyasfajta szerep, melyre egy olyan srácot tudsz elképzelni Pattinson helyett, aki nem akar beskatulyázódni a Twilight-ba, ezért el akarja mondani a világnak mennyire sokoldalú és nem fél semmitől. De ő nem ilyen srác.

„Arra gondoltam, hogy soha többé nem kapok színészi munkát,” mondja. „Így hát arra gondoltam, miért ne próbáljak ki valami furát? Aztán, itt van ez a sok meleg szex jelenet. És tudod, soha a karrierem során nem volt szexjelenetem lánnyal.”

(Míg erről beszél, belecsíp bal karjába és az óramutató járásával megegyezően megcsavarja a jobb kezével.)

„És most itt vagyok, Javier-rel [Beltrán], aki Lorcát játssza, egy nagyon extrém hard-core szex jelenetben szerepelek, melyben idegösszeroppanást kapok. És mivel mindketten heterók vagyunk, amit csináltunk, annyira képtelenségnek tűnt.”

(Most, mintha nevetne.)

„Kutyapózban próbáltuk. A kutyapóz közben próbáltam idegösszeroppanást szimulálni. Ráadásul nem zárt forgatás volt. Ott volt egy csomó spanyol villanyszerelő, és mind vigyorogtak magukban.”

Biztos benne, hogy az egyetlen ok, amiért a Little Ashes kap némi promóciós támogatást, hogy ő benne van.

„Ez egy semmi,” mondja. „Sosem jelent volna meg. Úgy értem, szörnyű kimondani, de ez olyan film volt, melyben még dublőrünk sem volt! Egész végig küzdöttünk. Még csak trailerünk sem volt.”

Valójában még nem is látta a kész filmet. A Potter filmek óta, azt mondja, egyetlen filmet sem nézett meg, melyben ő szerepel – még a Twilight-ot sem. Elvitte az anyukáját az amerikai Twilight premierre, végigfeszengte a film első 10 percét, majd lelépett. „Kisétáltam, és beültem a kocsiba,” mondja, „pánikrohamom volt.” Tíz perccel később felnézett, és észrevette, hogy valaki filmezi őt.

Nem akarta magát viszontlátni a filmen, mert attól félt, hogy úgy fog kinézni, mint egy szélhámos. A színészkedés előtti önmagáról ezt mondta, „Állandóan arra gondoltam, hogy becsapom az érzéseimet. Állandóan küzdöttem önmagammal: Egy szélhámos vagy, egy csaló.”

„Emlékszem, mikor tinédzser koromban azon gondolkodtam, hogy vajon a barátnőm megcsal e, teljesen felbosszantottam magam. Úgy tettem, mintha sírnék. Ok nélkül csináltam – valójában nem éreztem semmit. Elmentem egy kocsmába, majd egész úton hazafelé bőgtem. És a kutyám ágyában kötöttem ki. Bőgtem és kapaszkodtam a kutyába. Reggel, mikor felébredtem, a kutya úgy nézett rám, mintha azt akarná mondani, ’Egy barom vagy.’ ”

Megcsalt téged valójában?

“Nem,” mondja Pattinson nevetve.

„Azt hittem, láttam őt egy másik sráccal, de még csak ott sem volt akkor. Három napig esedeztem a kutya bocsánatáért.”


*****


AZTÁN OTT VANNAK A LÁNYOK, akik félbeszakítanak minket. Kettő közülük – fiatalok, sötét hajúak, bocsánatkérően kigúvadt szemekkel – közelednek az asztalunkhoz, hogy autogramot kérjenek. Az egyik közülük egy Victoria’s Secret bevásárlótáskát ad oda neki, hogy azt írja alá.

“Victoria’s Secret!” mondja, felvont szemöldökkel. „Mit vettél?”

“Ott dolgozom!” mondja a lány.

Pattinson megkérdezi, kinek címezze az autogramot.

„Hát,” mondja a lány, a barátnőjére mutatva, „ez az ő táskája, így – Patty-nek. A neve Patty.”

Patty bevásárlótáskája abból a csúszós anyagból van, ami valószínűleg megállná a helyét az űrrepülőgépek hőálló burkolataként is, így Pattinson nem tudja aláírni. Rádöbbenve a problémára, Patty – aki eddig hátrébb tétovázott – belép a képbe, hirtelen felbátorodva, és azt mondja, „Van egy másik tollam. A film nagyon jó volt.”

„És pontosan úgy nézel ki, mint a filmben,” az első lány mondja. „Amit bóknak szánok. Mert néhány ember egyáltalán nem néz ki úgy. Mint például Heidi Klum, aki sokszor bejön a boltunkba…„

„Teljesen máshogy néz ki,” mondja Patty.

„Igen, máshogy néz ki,” mondja az első lány, aztán hozzáteszi, lágyan, kedvesen, „De te pontosan ugyanúgy nézel ki.”

„Tényleg?” mondja Pattinson, rosszallóan. „Az emberek az ellenkezőjét mondják. Mi is a neved, bocsi?”

„A nevem Eva,” mondja a lány. „E-V-A.”

„Mindig azt hittem, el tudok rejtőzni,” mondja. Néhány képen pózol a lányokkal. Patty kamerás telefonján egy Edward kép a háttér.

„Korábban is ez volt a háttered?” kérdezi Pattinson. „Ez vicces.”


*****


PATTINSON NEM TUDJA mi lesz az első, Twilight utáni munkája. Mikor a Parts Per Billion-ról kérdezzük, az indie drámáról, melyben Dennis Hopper-rel és Rosario Dawson-nal szerepel együtt, azt mondja, nem tudja mikor jelenik meg – „Ez a legbosszantóbb a kisfilmekben”- és igen, pár héttel később, az interjú után, bejelentették, hogy visszadobta a filmet, hogy így a Twilight folytatására, a New Moon-ra tudjon koncentrálni, amiről egyébként csak nagyon keveset tud, mert „szart se mondanak róla.”

„Teljes homályban vagyok,” mondja. „Még a forgatókönyvet sem kaptam meg.”

Dobozban tartanak téged.

“Igen,” mondja.

Egy koporsó fedelének kinyitását imitálja. „Fogd be Edward!”

A New Moon-ra ráadásul nehéz folytatásként gondolni, hiszen teljesen ellentéte az első könyvnek. „Nem tudom, hogy fognak ebből kihozni egy filmet,” mondja, ”mert a Twilight egy love sztori, a New Moon pedig – Bella mániákus-depressziója egy egész könyvön keresztül. Nagyon kevés boldogság van benne, és semmi tini dolog nincs benne.”

Az lenne a legjobb forgatókönyv, ha a Twilight filmek egyre sötétebbek lennének és Pattinson-nak így lehetősége adódna igazi erőt belevinni, ami sokat dobna a színészi karrierjén. Hardwicke azt mondta, a Twilight forgatásán, mikor a film jövője még bizonytalan volt, ő és Pattinson „egy csomó más munkáról beszélgettek. Nyilvánvalóan fotogén, de annyira tehetséges is, és nagyon éleslátású. Tudom, hogy stilizált, fura, vad, fantázia karaktereket fog alakítani a jövőben, mint amilyeneket Johnny Depp.”

Ami nagyszerű lenne. De a legrosszabb forgatóköny az lenne, ha a négy vámpír film után – vagy öt, attól függ, a 754 oldalas behemótot, a Breaking Dawn-t hogyan tudják felosztani – senki sem fogja komolyan venni őt halandóként. Jó esély van arra, hogy a Twilight előbb-utóbb lecsendesedik, pont úgy, mint a 20 Jump Street, és arra is jó esély van, hogy Pattinson örökre be lesz zárva a Twilight mókuskerékbe, mint valami halhatatlan Mark Hamill, aki 22 éves önmagáról készült képeket írogat alá kövér, és idős Patty-k és Eva-k végtelen sorának. Megpróbáljuk udvariasan felhozni ezt a témát, megkérdezzük, hogy van e Twilight utáni terve. Azt válaszolja, hogy szeretne egy produkciós céget alapítani, talán a zenész barátainak a szerzeményeit adatná ki. Csak úgy mellékesen megjegyezzük, hogy nem említ semmi olyan célt, mely a színészetre utalna.

„Nem különösebben érdekel, ha nem lesz sok színész munkám,” mondja. „Ha már nem is lenne több, azt mondanám ’Oké. Nem izgat.’ Ezt minden bizonnyal ostobaság kimondani. De tényleg nem izgat. Szerintem sokkal rosszabb lenne, ha egy csomó nagyon rossz színészi munkám lenne. Mert akkor már nem tudsz más szakmát választani. Ha egy idiótát csinálsz magadból, sosem fognak többé komolyan venni, mondjuk ügyvédként vagy bármi másként. Az egyetlen dolog, amit akarok, hogy ne kerüljek kínos helyzetbe.”

Ahogy mondtuk. Nem beszéltél a színészetről. Inkább átadjuk a stafétabotot James Lipton-nak, hátha ő ki tud valamit szedni belőled. Vagy csak próbáljuk meggyőzni magunkat, hogy Több Vagy Egy Szexi Vámpírnál, gondoljuk, de nem mondjuk ki.)
„Szó szerint nincs mit mondanom,” mondja. „Szóval nem gondolom azt, hogy ’Bárcsak a szakmámról kérdeznének a hajam helyett.”

Van valami, amit szeretnél, hogy megkérdezzünk tőled ebben az interjúban?

“Oké,” mondja. Mély lélegzet. „Megb*szt*m Joe Jonast.”

Tudtuk!

“Szeretem őt.”


*****


Talán hazudik, mikor a jövőről beszél, mikor úgy tesz, mintha nem is érdekelné. De talán tényleg nem aggódik annyira, mit fog csinálni a jövőben. Ha nem kötelezed el magad egy cél mellett, akkor nem kell amiatt aggódnod, mit fogsz csinálni, vagy nem csinálni, hogy valóra váltsd. Négy vagy öt vámpírfilm garantálja, hogy még egy ideig biztosan ne érkezzen el idáig. A döntésekig, melyeket meg kell hoznia, és melyeknek még időt ad, és melyeket más emberek tesznek meg helyette. Talán a habozás és az, hogy kitárgyalják az életedet a pletykalapokban kevésbé ijesztő, mint 22 évesen olyat véghezvinni, amiről később kiderülhet, hogy felülmúlja a képességeidet. Vagy talán tényleg azt fontolgatja, hogy ügyvéd lesz. Ki tudja.

Pattinson lecsekkolja a telefonját. Nincs új üzenete.

„Egy árva lélek sem hív fel,” mondja. Nem sokkal ezelőtt azt mondta, az angol mobilját hat hónap alatt egyszer kapcsolta be, két nem fogadott hívása volt, vigyorgó tinédzser lányoktól, akik Edward-dal szerettek volna beszélni.

Megkérdezzük tőle, hogy mi a programja ma estére; motyog valamit, „valakinek a születésnapjáról,” aztán a társasági körről beszél, mely erre a városra jellemző. „Annyira furcsa,” mondja. „Olyan mintha, azt mondanám ’te csak a los angelesi barátom voltál. Nem szándékoztam felelősséget vállalni érted.’ „

(„Valakinek a születésnapja,” mellékesen, egy sztárokkal teli vacsora az Il Sole-ben, a Sunset Boulevard-on; „L.A.-i barát” a lányokat-lesmároló popcsillagot, Katy Perry-t foglalja magába.)

Pattinson felajánlja nekünk, hogy elfurikáz a szállodánkba. Ahogy az induláshoz készülődünk, kipillant az ablakon. „Hát,” mondja, „most szembesülni fogtok a másik véglettel.”

Tessék?

„Egy 14 éves paparazzo van odakint,” mondja Pattinson.

És igen – mikor kiérünk, ott van ez a gyerek, egy sötét ábrázatú Dennis a Komisz típusú kölyök bő farmerban, és egy hatalmas kamerával hátrál.

„Nagyon fiatalnak tűnsz,” Pattinson mondja a kölyöknek, aki a szembejövő forgalom felé hátrál, és még mindig kameráz.
„Hány éves vagy?”

„Tizenhat,” mondja a gyerek. Tizennégynek néz ki. A pillanat ennél Fellinisebb már nem is lehetne, már csak azért sem, mert egy pelenkás törpe kameráz minket. Egy pillanatra, miközben követjük Pattinsont át az úton, a kocsijához, visszahőkölünk, miközben próbálunk elrejtőzni a pulóverünk csuklyája alá; észbe kapunk, hogy mi senkik vagyunk, hogy a gyerek le se szar minket, ha mi elsétálunk Pattinson-tól, ki a kölyök látóteréből, nem minket fog követni a kamerával. Elképzeltük, milyen lenne, ha ez a mi életünk lenne, állandóan. Valószínűleg megőrülnénk, félelemben élnénk, hogy mikor ér véget mindez, és hogy az mit jelentene ránk nézve.

Néhány nappal később, a képek megjelennek az Interneten. Azt írják, Pattinson élvezte a késő esti vacsorát (valójában csak hat óra volt), egy „rejtélyes férfival” (azaz velünk) csütörtökön (szerda volt). Néhány képen mi is rajta vagyunk. Pattinson eléggé ostobán néz ki, valószínűleg ittas, de így is jóképű, míg mi izzadtak vagyunk, és úgy nézünk ki, mint a született bűnös lelkek.

Beszállunk a kocsiba és sietve eltávozunk. Pattinson régi ’89-es BMW-je végül beadta a kulcsot pár hete, így kénytelen volt ezt az Audi S4-et kikölcsönözni. Ki is bökjük ezt. „Valójában az ügynököm kölcsönözte ki,” mondja Pattinson. Még 15 métert sem tettünk meg, mikor a szélvédő bepárásodik és Pattinson az égvilágon nem lát semmit. Még sosem vezette a kocsit hideg napokon, és nem tudja melyik a párástalanító gomb.

Bekapcsolja a fűtést – „Ennek használnia kéne valamit, igaz?”- majd elvegyül a forgalomban, még mindig vakon, átkozódik, miközben áttér a bal sávba. „Jobb vagyok Melrose-ban, mert ott nincs olyan sok gyalogátkelőhely,” mondja. „Még sajnálni fogod, hogy elfogadtad ezt a fuvart.” Aztán megnyom még egy gomot. Sikerült. A szélvédő elkezd megtisztulni, és Pattinson végre látja, hová tart.

 


::Robert Pattinson a Twilight sagaról
HOLLYWOOD — Az elmúlt 12 hónapban, a 22 éves Robert Pattinson leforgatott egy hatalmas sikerű filmet, számtalan vörös szőnyegen végigsétált, és valószínűleg minden magazin címlapján megcsodálhattuk már az arcát (kivéve talán a Guns & Ammo-ban). Azonban egészen vasárnap estig, hivatalosan még nem érezte magát filmsztárnak.

"Ez őrület," mondta vigyorogva a Twilight sztárja a vörös szőnyegen állva, miközben Brangelina (fordító: Brad Pitt + Angelina Jolie) elsétált mellette. "Ez a legfurcsább. Mikor a Filmakadémia először jelentette be, hogy engem is meg akarnak hívni, hogy bejelentsek egy díjat, azt gondoltam: 'Nem, nem, nem. Csak vicceltek!' Rögtön az jutott eszembe, hogy tuti valamilyen hülyeséget kell majd csinálnom, például összetrutymóznak."

Félelemre nincs ok, RPattz - a Filmakadémia nem tervezte, hogy összenyálkáznak vagy összetrutymóznak vagy más ostobaságot csináltatnak veled. Ehelyett a színpadon a Mamma Mia! főhősnőjével, Amanda Seyfried-del a jobbján jelent meg és egy szerelmes jelenetekből álló montázst vezettek be. És a szőnyegen, Rob elárulta, hogy alig bírja kivárni a New Moon forgatásának kezdetét, és már elkezdett saját maga új szerelmes jeleneteket gyártani.

"Szerintem lesz benne folytonosság," mondta Pattinson a második részről, melyet jövő héten fognak elkezdeni forgatni az új rendező, Chris Weitz szárnyai alatt. "De furcsa, mert ezt a részt más városban fogjuk felvenni. Beszéltem Weitz-zel nemrég, de csak a karakteremről beszéltük; de hogy hogy fog kinézni az egész, arról nem esett szó. Chris azonban jó a vizuális dolgokban, szóval biztosan nagyon lenyűgöző lesz."

Ne higgyétek azonban, hogy Rob csupa móka és kacagás meg minden szép és jó dolog - megkérdezték ugyanis, hogy a New Moon mely jelenete iránt a leglelkessebb - ő pedig azt nyilatkozta, hogy alig várja azt a jelenetet, melyben (SPOILER!!) Edward szakít Bellával. "A jelenetet, melyben egy időre szétváunk," válaszolta. "Egyrészt, ez teljességgel lehetetlen. Másrészt, ez a jelenet egy teljesen más hangvételt ad a sorozatnak. Szerintem ezért lesz olyan izgalmas."

Az jó dolog, hogy RPattz lelkes, hogy ismét visszabújhasson a hősszerelmes, színeszkontaktlencsés és "pilótadzsekis" (=peacoat, magyar megfelelőt nem találtam, de ez az a szürke kabát, amit Edward a filmben hordott - ford.) Edward Cullen vámpírbőrébe. Mivel - a tudta nélkül - azon munkálkodunk, hogy néhány áttörő hírt közöljünk vele, melyek alapvetően arra kényszerítenék, hogy letisztázza a 2010 végéig tartó filmes menetrendjét.

"Nem is tudtam erről!" csattant fel Rob, mikor elárultuk neki, hogy az Eclipse megjelenési dátumát nemrég nyilvánosságra hozták, és úgy néz ki, a New Moon után 7 hónappal kerül a mozikba.

"Aha és a Breaking Dawn is ugyanabban az időpontban fog megjelenni," tette hozzá, tudatában annak, hogy a 20-as éveinek közepéig biztosan Edward-ot fogja játszani. "Hát igen, teljesen ki leszek "twilightosodva" az év végére."

 

Robert Pattinson nem tartozott a jó pasik táborába kisvámpír korában – valószínűleg azért, mert úgy nézett ki, mint egy lány. „Egészen húsz éves koromig mindenki azt hitte először, hogy csaj vagyok, és még félénk is voltam” - ezért a Twilight-sztárt csajozás helyett inkább zenélt, a gitárt nyúzta és saját dalokat komponált. Ez persze nem tetszett a suli nagymenőinek, akik folyamatosan szívatták a kis Robot. Válaszként a színész lázadni kezdett az iskola szabályai ellen, hiszen a folyamatos cikizésnek és kiközösítésnek kitett diákok általában nem tudják, kihez forduljanak ilyenkor (még szép, hogy nem akarnak árulkodni és strébernek tűnni). „Egyszer ellopták a cipőfűzőmet a cipőmből, úgy kellett hordanom, hogy lifegett a lábamon, mindenki ezen röhögött. Eltettem ezt a cipőt, még most is megvan, és soha nem vettem bele új cipőfűzőt. Ez a tárgy a szimbóluma az akkori énemnek”. Egy idő után Robert egyre jobban utált iskolába járni, nem készült órákra, nem csinálta meg a házi feladatot, ezért 12 évesen kirúgták.

 

 

 

Edward és a Düblörre

Kép